Mon 25 October 2021  |  دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰
رئيس سازمان بنياد شهيد خراسان جنوبي: ايرانيان با ياد شهدا در پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شوند   |   سیاسیون طبسی حفظ برادری دینی را بر همه امور مقدم بدانند   |   در برخورد جدی با پدیده قاچاق هیچ‌ گونه اغماضی پذیرفتنی نیست   |   مبنای حرکت امام و رهبری در جاذبه و دافعه دین و ارزش‌ های الهی است   |   مردم مراقب باشند تا گرفتار دفاتر زیارتی غیرمجاز نشوند   |   جنگ نرم مهم‌ترين بحثي است كه خبرنگاران بايد به آن بپردازند   |   آیا فرمانداری طبس ویژه می شود؟    |   هشدار سازمان جهاد كشاورزی خراسان جنوبي به كشاورزان و دام داران   |   نامزد انتخاباتی شکست خورده در رقابت های انتخاباتی از فردوس خبر شکایت کرد   |   فردوس با 97 درصد از بيشترين سرانه راه آسفالته روستايي در استان برخوردار است   |   استاندار خراسان جنوبي: دستاوردهاي دولت نهم در خراسان جنوبي قابل كتمان نيست   |   مسکن مهر در راس خدمات دولت نهم و دهم است   |   با حضور پرشور مردم دشمنان قسم خورده انقلاب و نظام خجل شدند   |   افزايش طلاق در استان   |   برپایی خیمه های معرفت و اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه بیرجند، فردوس و بشرویه   |   سهم شهرستان هاي خراسان جنوبي از اعتبارات عمراني اعلام شد   |   استاندار خراسان جنوبي: درآمد مالياتي خراسان جنوبي در دولت نهم 4 برابر شد   |   بشرویه شهرستان شد    |   لشکر ابرهه بار دیگر در طبس زمین گیر شد   |   خراسان‌ جنوبی کمترین درآمد کشور را دارد   |   هئیت‌ های مذهبی باید انسان‌ ساز باشند   |   استاندار خراسان جنوبي: دولت نهم استفاده ابزاري از اساتيد و دانشگاه‌ها را از بين برد   |   درخواست 3 میلیارد ریال برای برگزاری كنگره سرداران در سفر سوم دولت    |   مطالبات اوقاف خراسان جنوبی بیش از 18 میلیارد تومان است   |   در گفتگوي فارس با مديركل منابع طبيعي خراسان جنوبي بررسي شد؛ لزوم اجراي طرح‌هاي آبخيز و آبخوانداري در خراسان جنوبي   |   در ايام‌الله دهه فجر انجام مي‌شود؛ افتتاح 30 خانه قرآن در روستاهاي خراسان جنوبي   |   نشست بصیرت عاشورایی ویژه اصحاب رسانه‌   |   عدم آگاهی مردم باعث تخریب و تصرف منابع طبیعی است   |   معتادان اقدام به ترک اعتیاد کنند   |   گرانی نیست، گران می فروشند ...؟!   |   طبس دروازه خراسان جنوبی می شود (2)   |   مدير‌كل كميته امداد امام خميني (ره) خراسان جنوبي: گردن كلفت‌هاي جامعه فقرا را از خدمت بي‌نياز مي‌دانند    |   رئیس مجمع نمایندگان استان در پي شايعات وقوع زلزله، گفت: مردم اصلا نگران نباشند   |   عضو كميسيون امنيت ملي مجلس: صانعي حرف‌هايي مي‌زند كه در شأن مرجعيت نيست   |   بدون تردید بیداری اسلامی جلوه هایی از تفکر اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی ایران است   |   علي كريمي با باشگاه پرسپوليس به توافق رسيد    |   نگاه به شهرستان‌ ها باید مانند نگاهی باشد که به مرکز استان می‌ شود   |   تبلیغات انتخاباتی با امکانات دولتی ممنوع / عزل مدیران متخلف   |   100 هزار جلد كتاب بین مدارس و كتاب خانه ها توزیع شد   |   مشكلات بخش حمل و نقل دام فردوس و سرايان بررسي شد   |   
 
تیتر آخرین اخبار

تبلیغات


موسیقی و مذهب

۲۶/۰۹/۱۳۹۲

فردوس خبر:  تحقیقی در باب موسیقی درمانی، تأثیرات مثبت و منفی موسیقی، رابطه و جایگاه مذهب و موسیقی در فقه اسلام، به قلم "کاظم ایمانطلب" هنرمند و پژوهشگر فردوسی.

کاظم ایمانطلب یکی از هنرمندان و پژوهشگران شهرستان فردوس، متولد سال 1362 و فارغ التحصیل دانشگاه هنر تهران در رشته سینما است.

او همچنین نوازنده سه تار و دو تار است و اخیرأ در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در یک سخنرانی پرشور تحقیق خود در باب موسیقی درمانی، تأثیرات مثبت و منفی موسیقی، رابطه و جایگاه مذهب و موسیقی در فقه اسلام را در جمع اساتید و دانشجویان مرکز آموزش عالی پزشکی بیرجند برشمرد.

وی در جلسه ای که به دعوت کرسی آزاد اندیشی و اتاق فکر این مرکز آموزش عالی و با عنوان "موسیقی و مذهب" برگزار شد، مقاله ای در باب موسیقی درمانی، تأثیرات مثبت و منفی موسیقی، رابطه و جایگاه مذهب و موسیقی در فقه اسلام را به حاضران ارایه داشت که به شرح ذیل است:

او در ادامه اظهارات خود تلاقی موسیقی و مذهب را مساوی با تلاوت قرآن کریم دانست و افزود: یکی از دلایلی که می شود قرآن را از حفظ کرد وجود ریتم در ظاهر کلمات و موسیقی در باطن قران است.

وی همچنین ادامه داد: اگر علاقه مندان در چندین نوبت سوره والشمس والضحی را بخوانند بدون هیچ تمرین خاصی نیمی از این سوره را از حفظ خواهند کرد.

این پژوهشگر عرصه هنر و موسیقی در جلسه ای که به دعوت کرسی آزاد اندیشی و اتاق فکر مرکز آموزش عالی پزشکی بیرجند با عنوان "موسیقی و مذهب" برگزار شد، مقاله ای در باب موسیقی درمانی، تأثیرات مثبت و منفی موسیقی، رابطه و جایگاه مذهب و موسیقی در فقه اسلام را به حاضران ارایه داشت که به شرح زیر است:

  • یکی از دلایلی که می شود قرآن را حفظ کرد و در واقع حافظ کلام آسمانی و بزرگترین معجزه خاتم انبیا حضرت محمد(ص) شد وجود ریتم در ظاهر کلمات و موسیقی در باطن قرآن است. 
  • پیشنهاد می کنم در چندین نوبت سوره واشمس والضححی را بخوانید، بطور یقین و بدون هیچ تمرین خاصی نیمی از این سوره ها را حفظ خواهید کرد.
  • در روایات اسلامی با مسئله ای به نام تحریم غنا و تحسین صوت قرآن بر می خوریم، برخی اعتقاد دارند قرآن را با صوتی زیبا بخوانید تا حدی که غنا نباشد (این محدثان حدود غنا و صوت زیبا را مشخص نمی کنند).
  • ان انکر الاصوات لصوت الحمیر؛ چرا در قرآن صوت بد مذمت می شود؟ پس می توان چنین نتیجه گرفت که صوت زیبا مورد تایید قرآن است.
  • قرائت قرآن با صوت زیبا توسط ائمه اطهار(ع) و پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد(ص) مکرر نقل شده است.
  • در روایتی به نقل قول از امام محمدباقر(ع) آمده است: قرآن را با برگرداندن صدا در حلق بخوان (یک تکنیک تحریر آوازیست) زیرا خداوند صدای خوب و زیبا را دوست دارد.
  • در هیچ کجای قرآن کلمه ی موسیقی ...، موزیک ...، ملودی و کلمات شبیه به آن نیامده و به حرام بودن موسیقی به هیچ عنوان اشاره ای نشده است.
  • در سوره های مختلف قرآن ازجمله سوره ی جمعه آیه ی 11، سوره ی مؤمنون آیه ی 3، سوره ی فرقان آیه ی 72 و چندین سوره ی دیگر از قرآن نیز به کلمه ی لهو و لغو اشاره شده است که همه ی مفسرین قرآن متفق القولند که این آیه ها مستقیم به موسیقی اشاره ندارد و اشاره به انجام عمل لغو و بیهوده است که انسان را از یاد خدا غافل کند، مثل رقص، عیش و نوش، مجالس لهو و لعب و سخنان بیهوده که در واقع حرام است.
  • اگر موسیقی در تفسیر فوق قرار بگیرد یعنی در مجلس عیش و نوش باشد و باعث کار و عمل خطا یی بشود و شنونده را از یاد خدا غافل کند در واقع حرام است.
  • در کلامی از حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز آمده است: موسیقی به خودی خود اشکال ندارد و گوش دادن یا گوش ندان به آن و یادگیری موسیقی به گونه ای است که تشخیص بدی یا خوبی آن بر عهده مکلف است و چنانچه او را از یاد خدا غافل نکند و او در این باب گناهی مرتکب نشود اشکالی ندارد.

گفتنی است: بخشی از این جلسه به پرسش و پاسخ اختصاص یافت و پرسش های دانشجویان حاضر در این نشست و پاسخ هایی که توسط این هنرمند به حاضران ارایه شد به شرح زیر است:

س- آیا موسیقی اثر درمانی دارد یا مخرب؟

ج- در ابتدا باید بگویم: موسیقی هم مخرب است و هم درمانی، به طور کلی موسیقی هم مانند کلیه ی هنر های دیگر هم کارکرد و کاربرد مثبت دارد و هم منفی و مانند همه ی علوم دیگر هم مخرب است هم مؤثر و مفید. موسیقی شکلی از هنر است که احساس و عاطفه را درک وشناخت انسان را بدون نیاز به تکلم برآورده می کند و به شنونده منتقل می سازد.

یکی از کارکردهای موسیقی امروزه مسئله ی موسیقی درمانی است. اولین بار بعد از جنگ جهانی اول از موسیقی برای درمان روحیه ی مصدومان جنگی استفاده شد. سپس در سال 1944 این رشته به صورت رسمی در دانشگاه میشیگان آغاز شد.

کارکرد موسیقی درمانی اغلب برای بیماری هایی چون آلزایمر، عقب ماندگی ذهنی و جسمی و بیماری های روانی بوده است. امروزه کارکرد موسیقی بر رشد و نمو و هیجانات حیوانات مورد بررسی قرار گرفته و به عنوان مثال: موسیقی باعث افزایش میزان شیردهی گاو شده است. یا بر روی رشد گیاهان نیز تأثیر گذاشته است. همجنین در کاهش استرس در بیماران خاص روانی نیز اثبات شده است.

آهنگ های پر تنش با ریتم تند و بالا و دلخراش در زمان طولانی بر روی شنونده تأثیرات منفی می گذارد. این نوع آهنگ ها تخریب روح و جسم را به همراه دارد.

سبک های موسیقی دوره ماشینیزم(مدرن) مانند: موسیقی هایی موسوم به راک و متال، در هیچ مرکز علمی موسیقی درمانی مورد تایید نبوده و نیست.

استفاده های متفاوت از تأثیرات موسیقی همانطور که در خلال مقاله و اظهاراتم برشمرده شد کارکرد پزشکی دارد و به این معنی است که تأثیر آن بر افزایش جریان خون، میزان آدر نالین و همچنین ضربان قلب اثبات شده است.

ماجراهای متفاوت از استفاده متناسب و سوءاستفاده از موسیقی بشرح زیر است:

1- سوءاستفاده از موسیقی در کارخانه ای در شهر نیویورک در سال 1389، منبع: به مضمون از راعفی پور در مدت زمان 50 تا 60 روز این تحقیق انجام شد، به نحوی که پخش موسیقی تحریک آمیز با ریتم بالا مانند موسیقی متال که نتیجه راندمان کاری در 8 ساعت برابر 12 ساعت کار انجام می شد و این یعنی سوءاستفاده از قدرت موسیقی، در واقع موسیقی چنان نشاطی را در محیط آن کارخانه ایجاد کرده بود که کارگران با هیجانی شدن از گوش دادن به آن موسیقی تلاش بیشتری کرده و انرژی بیشتری از خود آزاد می کردند و 4 ساعت در خلال کارشان افزایش راندمان داشتند و این نامردی بزرگی بود، حق خوری و سوءاستفاده از موسیقی بود.

2- کارخانه نساجی زانیتوس در ایران، منبع: تحقیقات جواد بشارتی، در این کارخانه فاصله ی دستگاه ها از یکدیگر دور شد تا تداخل صدایی نکند، پدال های سرعت دستگاه ها هم دستکاری شد تا صدای منظم (سل، می، سل) جایگزین صدای نامنظم (سل، سا، سری، سل) شود. پس از 60 روز کارگران با آرامش بهتر و رضایت از سلامت گوش شان در 8 ساعت همان 8 ساعت خروجی کار بود ولی دستگاه ها در این کارخانه 25 درصد افزایش راندمان تولید داشتند. بدین ترتیب هم کاربرد مثبت و هم کارکرد منفی موسیقی را می توانید در همه زمینه ها، مذهب، کار، اقتصاد، کارکرد اجتماعی، سلامت روح و روان و جسم به وضوح مشاهده کنید.

هیچ کس به صورت مطلق نمی تواند بگوید موسیقی خوب است، یا بد است. نظرسنجی وزارت فرهنگ و ارشاد با توجه به نیاز های جامعه و معضلات و مشکلات پیش روی آن وزارت، نظر سنجی را در پژوهشکده فرهنگ و هنر با همکاری مرکز رصد فرهنگی انجام داد که توجه به نکات حاصله برای مسئولین جای تأمل دارد.

جمعیت آماری 1046 نفر در رده ی سنی 15 تا 35 سال اغلب با روش تلفن به خانواده ها نرم افزار این نظر سنجی است. spss و روش کاری کوکران سؤال ها:

الف- چقدر به گوش دادن موسیقی علاقه مندید؟

1-      خیلی زیاد 31درصد

2-      زیاد 38 درصد

3-      کم 21 درصد

4-      خیلی کم 6 درصد

5-      اصلأ گوش نمی دهم 4 درصد  

ب- سؤال از گروه پنج، چرا به موسیقی اصلأ گوش نمی دهید؟

1-      مشغله ی کاری 27 درصد

2-      دوست نداشتن موسیقی 25 درصد

3-      حوصله نداشتن 11 درصد

4-      علاقه به گوش دادن صوت قرآن 11 و نیم درصد

5-      حرام بودن موسیقی 11 و نیم درصد

6-      موسیقی بی محتوا است 9 درصد

ت- سؤال، با کدام نظر در زمینه ی موسیقی موافقید؟

1-      بعضی از موسیقی ها مبتذل هستند و از شنیدن برخی از انواع موسیقی مبتذل خودداری می کنم67 درصد

2-      چیزی به عنوان موسیقی مبتذل وجود ندارد و هر کس سلیقه ای دارد32 درصد

3-      بی پاسخ 1 درصد

ث- به کدام نوع موسیقی بیبشتر علاقه مند هستید؟

1-       موسیقی ایرانی 75 و نیم درصد

2-       موسیقی غیر ایرانی 9 و نیم درصد

3-       موسیقی ایرانی و غیر ایرانی 14 و نیم درصد

4-       هیچ کدام نیم درصد 

 

(ادامه ی این مقاله در خبر تکمیلی منتشر می شود)

Table 'comment' is marked as crashed and should be repaired