Mon 23 September 2019  |  دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸
همه باهم کنار بیایند چطور است بد است یا خوب است ...؟   |   «روز خبرنگار» به صورت گزینشی در فردوس برگزار شد ...؟!   |   آسیب شناسی انتخاباتی ضرورتی برای برون رفت از آفت های جدی در انتخاب نماینده مردم فردوس است   |   جنگ آینده بشر «جنگ آب» است   |   قیمت طلا، سکه و ارز در بازار   |   بدون تردید آینده در قلمرو اسلام است   |    ضروریست نماز جمعه با قدرت و صلابت در بین مردم بماند   |   نگاه به مسئله طلاق از بالا اشتباه است/ ازدواج‌ها به سمت خیابانی‌شدن پیش می‌ روند   |   تنها سینمای 6 بعدی خراسان جنوبی در فردوس هم تعطیل شد   |   عید سعید فطر مبارک باد   |   شرکت های به ظاهر خصوصی در حال قربانی کردن اقتصاد کشور   |   استاندار خراسان جنوبي: ايران آينده بايد سرآمد كشورهاي منطقه باشد   |   اورژانس اجتماعي بهزيستي به دنبال خدمات‌رساني سريع است   |   برگزاری همایش ترانزیت و توسعه محور شرق در خراسان جنوبی   |   خوشوقتيم كه از بچه محلاي خودمون آغاز شد.   |   نهال کاری و فضای سبز خراسان جنوبی کم است و راه اندازی صنایع غذایی مقرون به صرفه نیست   |   بینش سیاسی رسانه‌ ها باید افزایش یابد   |   سهم استان از صادرات 77 تنی زعفران كمتر از 10 درصد است   |   فرمانده انتظامي خراسان جنوبي: انتظار داريم تمام رانندگاني كه از محورهاي مواصلاتي استان عبور مي كنند مانند رانندگان سربيشه قوانين رانندگي را رعايت كنند   |   آموزش های امداد و نجات به دانشجویان فردوس   |   در نشست مطبوعاتي استاندار با خبرنگاران چه گذشت...؟   |   استاندار خراسان جنوبي: دولت نهم استفاده ابزاري از اساتيد و دانشگاه‌ها را از بين برد   |   عيسي فرهادي: دولت نهم پاشنه آشيل انقلاب اسلامي است    |   خشکسالی عرصه را بر مردم استان تنگ کرده است   |   آبگرم هلال‌احمر فردوس يكي از 20 آبگرم‌هاي معدنی برتر كشور است   |   استاندار: اعتبار شبکه ي تغذیه ي گاز در ۸ شهر تامین شد   |   تدوین 50 شاخص برای توزیع اعتبارات خراسان‌ جنوبی   |   اجراي طرح هادي روستا، خواسته اصلي مردم حسين آباد    |   استاندار: مديريت صنعت حمل و نقل به توسعه خراسان جنوبي شتاب مي‌بخشد   |   كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان فردوس اينترنتي مي شود   |   هنوز 43 درصد نسبت به بارندگی نرمال عقب هستیم   |   استاندار خراسان جنوبي خبر داد: افتتاح 774 پروژه عمراني خراسان جنوبي در دهه فجر   |   سهم شهرستان هاي خراسان جنوبي از اعتبارات عمراني اعلام شد   |   مباحث وقف نباید آلوده به گرایش‌های شخصی و گروهی شود    |   توهین به پیامبر اعظم(ص)، حرکت بیداری اسلامی جهان را تسریع کرد   |   در ارتباط با اتصال فردوس به راه آهن پیشنهاداتی وجود دارد که باید بررسی بشود   |   تزریق گاز به شبكه داخلی فردوس هفته آینده انجام می شود   |   خراسان جنوبی از سال 84 رشد معجزه گونه‌ای داشته است   |   سهم شهرستان ها از اعتبارات تملك دارایی تعیین شد    |   ستاد حوادث غيرمترقبه خراسان جنوبي اعلام كرد: احتمال وقوع مجدد سيل و توفان در خراسان جنوبي   |   
 
تیتر آخرین اخبار

تبلیغات


روز نوشته؛
چند نکته در مورد مکاشفات باید مورد توجه قرار گیرد

۰۱/۰۶/۱۳۹۰

فردوس خبر: قاعده؛ در منهاج فردوسیان اعتقاد دارند؛ رسیدن به مشاهدات و مکاشفات، هدف نیست و مورد اعتنا نمی باشد.

فردوس خبر: محمد ترابیان فردوسی

توضیح: چند نکته در مورد مکاشفات باید مورد توجه قرار گیرد؛
نکته ی اول این که اصل وقوع مشاهدات و مکاشفات در قرآن کریم و بیانات و سیره ی اهل بیت (علیهم السلام) مورد تأیید است. قرآن کریم می فرماید: «وَكَذَلِكَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلِیَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ؛ و این گونه ملكوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم تا از جمله یقین‏كنندگان باشد» (انعام/75). در ذیل این آیه ی شریفه آمده است: «فی بصائر الدرجات ... عن جابر بن عبد الله عن أبى جعفر علیه السلام قال: سألته عن قول الله عز و جل «وَكَذَلِكَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلِیَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ» قال: و كنت مطرقاً الى الأرض، فرفع یده الى فوق ثم قال: ارفع رأسك فرفعت رأسى و نظرت الى السقف قد انفجر حتى خلص بصرى الى نور ساطع حار بصرى منه، ثم قال: رأى إبراهیم علیه السلام ملكوت السموات و الأرض هكذا ثم قال لی: أطرق فأطرقت ثم قال: ارفع رأسك، فرفعت رأسى فإذا السقف على حاله، ثم أخذ بیدی و قام و أخرجنی من البیت الذی كنت فیه و أدخلنى بیتاً آخر، فخلع ثیابه التی كانت علیه، و لبس ثیاباً غیرها ثم قال، غض بصرك فغضضت بصرى فقال لی لا تفتح عینیك، فلبث ساعة ثم قال لی أ تدری این أنت؟ قلت لا جعلت فداك، قال أنت فی الظلمة التی سلكها ذو القرنین، فقلت له جعلت فداك أ تأذن لی فأفتح عینی؟ فقال افتح فانك لا تدری شیئاً، ففتحت فاذا أنا فی ظلمة لا أبصر فیها موضع قدمی، قال ثم سار قلیلاً و وقف فقال هل تدری أین أنت؟ فقلت لا. فقال: أنت واقف على عین الحیوة التی شرب منها الخضر [و شرب‏] و خرجنا من ذلك العالم الى عالم آخر فسلكنا فیه فرأیناه كهیئة عالمنا فی بنیانه و مساكنه و اهله، ثم خرجنا الى عالم ثالث كهیئة الاول و الثانی حتى وردنا خمسة عوالم، قال ثم قال لی، هذه ملكوت الأرض و لم یرها إبراهیم و انما رأى ملكوت السموات و هی اثنى عشر عالماً كهیئة ما رأیت، كلما مضى منا امام سكن أحد هذه العوالم حتى یكون آخرهم القائم فی عالمنا الذی نحن ساكنوه قال ثم قال غض بصرك فغضضت بصرى، فاذا نحن فی البیت الذی خرجنا منه فنزع تلك الثیاب و لبس الثیاب التی كانت علیه وعدنا الى مجلسنا فقلت: جعلت فداك كم مضى من النهار قال ثلث ساعات. (تفسیر نور الثقلین/‏1/732)
در فرمایشی منسوب به رسول مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز آمده است: «لو لا تكثیر فی كلامكم، و تمریج فی قلوبكم لرأیتم ما أرى، و لسمعتم ما أسمع؛ اگر این گفتار بسیار در زبانها، و این اضطراب و آشوب در دل‏هاى شما نبود هر آینه مى‏دیدید آنچه را كه من مى‏بینم و مى‏شنیدید آنچه را كه من مى‏شنوم». (صریح السنة/محمد بن جریر طبری/29؛ سبل الهدی و الرشاد/صالحی شامی/10/12)
همچنین آن حضرت فرمود: «لَوْ لَا أَنَّ الشَّیَاطِینَ یَحُومُونَ عَلَى قُلُوبِ بَنِی آدَمَ لَنَظَرُوا إِلَى مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ؛ اگر شیاطین گرداگرد دل‏هاى فرزندان آدم گردش نمى‏كردند هر آینه آنها ملكوت آسمان‏ها و زمین را مى‏دیدند» (بحارالأنوار/56/163)
نکته ی دوم این که اساساً مکاشفات و مشاهدات بر سه قسم رحمانی و نفسانی و شیطانی است. هر مکاشفه ای در صورت مخالفت با ظواهر مسلم کتاب و سنت، نفسانی یا شیطانی است که باطل و مردود می باشد. ولی در صورت عدم مخالفت و اثبات رحمانی بودن، تشویق سالک و موجب دلگرمی او به ملازمت منهاج است. شاید به همین دلیل که مشاهدات و مکاشفات، اقسام مختلف دارد، در تعالیم ائمه ی معصومین (علیهم السلام) چنان که باید و شاید بدان پرداخته نشده و از اهمیت و توجه خاصی برخوردار نگشته است. به این معنی که نخواسته اند مؤمنین به اموری توجه کنند که به ندرت، کاملاً صحیح و بی خدشه است.
نکته ی سوم این که قرآن کریم نه تنها به مکاشفه و مشاهده ترغیب نمی کند بلکه بر عکس، به ایمان آوردن به غیب تأکید دارد و از مؤمنین به غیب، با عبارت های مختلف یاد می کند؛ کسانی که بدون چشیدن لذت های بهشتی، بدون در افتادن در عذاب ها و آتش هولناک جهنم، بدون دیدن انوار باطنی، بدون شنیدن صداهای ملکوتی، بدون مشاهده ی ملائکه، بدون گفتگو با ارواح مردگان، و خلاصه، بدون بهره بردن از اینگونه امور ماوراء الطبیعه (غیر حسی – غیر مادی – غیب) در ایمان آوردن، به تمام آنها بر طبق کتاب خدا و بیانات رسول معظم، ایمان آورده و بر ایمان خود استوارند و بر مقتضای آن، عمل صالح انجام می دهند.
محكم 1: «ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ * والَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ * أُوْلَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ این است كتابى كه در [حقانیت‏] آن هیچ تردیدى نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است: آنان كه به غیب (نادیده) ایمان مى‏آورند، و نماز را بر پا مى‏دارند، و از آنچه به ایشان روزى داده‏ایم انفاق مى‏كنند و آنان كه بدانچه به سوى تو فرود آمده، و به آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان مى آورند و به آخرت یقین دارند. آنهایند كه از هدایتى از جانب پروردگارشان برخوردارند و آنها همان رستگارانند» (بقره/ 2 تا 5)
خداوند متعال در این آیات، متقین را کسانی معرفی می کند که نادیده ایمان آورده اند و قرآن را مایه ی هدایت آنان می داند. سپس در آخر آیات می افزاید که اینان علاوه بر هدایت، از رستگاری و عاقبت نیک نیز برخوردارند.
محكم 2: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لَیَبْلُوَنَّكُمُ اللّهُ بِشَیْءٍ مِّنَ الصَّیْدِ تَنَالُهُ أَیْدِیكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِیَعْلَمَ اللّهُ مَن یَخَافُهُ بِالْغَیْبِ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ؛ اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! خداوند شما را به چیزى از شكار كه (به نزدیكى شما مى‏آید، بطورى كه) دستها و نیزه‏هایتان به آن مى‏رسد، مى‏آزماید تا معلوم شود چه كسى با ایمان به غیب، از خدا مى‏ترسد و هر كس بعد از آن تجاوز كند، مجازات دردناكى خواهد داشت‏. (مائده/94)
در این آیه، خدای متعال صید آسان را دستمایه ی امتحان مؤمنین قرار داده تا آنانی را که ایمان به غیب (نادیده) دارند (که مؤمنین حقیقی هستند)، معلوم سازد.
محكم 3: «وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى وَهَارُونَ الْفُرْقَانَ وَضِیَاء وَذِكْرًا لِّلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَیْبِ وَهُم مِّنَ السَّاعَةِ مُشْفِقُونَ؛ و در حقیقت، به موسى و هارون فرقان دادیم و [كتابشان‏] براى پرهیزکاران روشنایى و اندرزى است. همان‏ كسانى كه از پروردگارشان با ایمان به غیب (نادیده) مى‏ترسند و از قیامت هراسناكند» (انبیا/48 و 49)
در این آیه نیز خدای متعال، متقین را کسانی معرفی می کند که با ایمان آوردن به نادیده از پروردگارشان می ترسند.
محكم 4: «إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالغَیْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ؛ [تو] تنها كسانى را كه از پروردگارشان با ایمان به غیب (نادیده) مى‏ترسند و نماز برپا مى‏دارند، هشدار مى‏دهى» (فاطر/18)
محكم 5: «إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَخَشِیَ الرَّحْمَن بِالْغَیْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ كَرِیمٍ؛ بیم دادن تو، تنها كسى را [سودمند] است كه كتاب حقّ را پیروى كند و از [خداىِ‏] رحمان به نادیده بترسد. [چنین كسى را] به آمرزش و پاداشى پر ارزش مژده ده» (یس/11)
دو آیه ی فوق، پیامبر عظیم الشأن را فقط هشدار دهنده ی مؤمنینی بر می شمارد که ایمان به غیب دارند.
محكم 6: «وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِینَ غَیْرَ بَعِیدٍ * هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوَّابٍ حَفِیظٍ * مَنْ خَشِیَ الرَّحْمَن بِالْغَیْبِ وَجَاء بِقَلْبٍ مُّنِیبٍ؛ و بهشت را براى پرهیزکاران نزدیك گردانند، بى‏آنكه دور باشد [و به آنان گویند:] این همان است كه وعده یافته‏اید [و] براى هر توبه‏كار نگهبانِ [حدود خدا] خواهد بود. آنكه نادیده از خداى بخشنده بترسد و با دلى توبه‏كار [باز] آید». (ق/32 و 33)
خدای متعال در این آیه نیز متقین را معرفی می کند و سرانجامشان را ورود در بهشت برین (که موعود هر توبه کار و نگهدار حدود الهی است) می داند. سپس توبه کار و نگهدار حدود الهی را کسانی می شمارد که از خدای رحمان با ایمان به غیب (نادیده) می ترسند.
محكم 7: «وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ؛ و آهن را كه در آن براى مردم خطرى سخت و سودهایى است، پدید آوردیم، تا خدا معلوم بدارد چه كسى با ایمان آوردن به غیب (نادیده)، او و پیامبرانش را یارى مى‏كند. آرى، خدا نیرومند شكست ناپذیر است» (حدید/25) این آیه نیز همچون آیه ی 94 سوره ی مائده در صدد معلوم سازی مؤمنین واقعی است و هدف از فروفرستادن آهن را امتحان مردم بیان می کند تا معلوم گردد چه کسی با ایمان آوردن به غیب (نادیده) به یاری خدا و رسولانش خواهد شتافت.
محكم 8: «إِنَّ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَیْبِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِیرٌ؛ كسانى كه با ایمان آوردن به غیب (نادیده) از پروردگارشان مى‏ترسند، آنان را آمرزش و پاداشى بزرگ است» (ملک/12) در این آیه ی کریمه نیز خدای بزرگ، پاداش آنان که به غیب (نادیده) ایمان می آورند را بیان می دارد، که آمرزش و اجر بزرگ است.
نکته ی چهارم این است که مکاشفه کسبی نیست. یعنی تلاش خاصی در وقوع آن مؤثر نیست بلکه از عنایت خداوند متعال و با رعایت مصالح بنده رخ می دهد. این مطلب را از این آیه ی شریفه استفاده می کنیم که می فرماید: «وَكَذَلِكَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلِیَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ؛ و این گونه، ملكوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم تا از جمله یقین‏كنندگان باشد (انعام/75). در این کریمه نمی فرماید که ابراهیم (علیه السلام) با توانایی هایی که کسب کرد توانست ملکوت آسمان و زمین را ببیند بلکه می فرماید: ما ملکوت آسمان و زمین را به او نشان دادیم.

نام (required)


پست الکترونیکی (نمایش داده نمیشود) (required)